ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΙ

Πώς βοηθάμε τα παιδιά και τους εφήβους στη διαχείριση αυτής της τόσο αγχώδους κατάστασης;

  • Αναπτύξτε την ενεργητική ακρόαση (ακούω με ενδιαφέρον, προσπαθώ να νιώσω τι νιώθει αυτός που μιλά, τι αγωνίες και ανησυχίες εκφράζει) και την ικανότητα κατανόησης με τα παιδιά.
  • Τα παιδιά στις δύσκολες και ανήσυχες καταστάσεις μπορεί να ανταποκριθούν μπορούν να ανταποκριθούν  με διάφορους τρόπους: να προσκολληθούν στους γονείς, να αισθάνονται ανήσυχα, να αποσυρθούν, να αισθάνονται θυμωμένοι ή να είναι εκνευρισμένα, να έχουν εφιάλτες, νυχτερινή ενούρηση, συχνές αλλαγές διάθεσης κ.λπ.
  • Τα παιδιά συνήθως αισθάνονται ανακουφισμένα εάν μπορούν να εκφράσουν και να επικοινωνούν ό,τι τα ταράζει σε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον.
  • Κάθε παιδί έχει τον δικό του τρόπο να εκφράσει συναισθήματα. Τα μικρά παιδιά διευκολύνονται να το κάνουν μέσω του παιχνιδιού ή/και της ζωγραφικής.
  • Βοηθήστε τα παιδιά να βρουν τρόπους να εκφράσουν συναισθήματα, όπως ο θυμός, ο φόβος και η θλίψη.
  • Δημιουργήστε ένα ευαίσθητο περιβάλλον, που νοιάζεται: Τα παιδιά χρειάζονται την αγάπη των ενηλίκων και σε δύσκολες περιόδους ιδιαίτερη προσοχή.
  • Τα παιδιά «τσιμπάν» τα συναισθήματά τους από τους σημαντικούς ενήλικες στη ζωή τους. Έτσι, ο τρόπος που οι ενήλικες ανταποκρίνονται στην κρίση είναι πολύ σημαντικό. Είναι κρίσιμο οι ενήλικες να διαχειρίζονται καλά τα συναισθήματά τους και να παραμένουν ήρεμοι, να ακούνε τις ανησυχίες των παιδιών και να τους μιλούν ευγενικά και να τους καθησυχάζουν. Βάση της ηλικίας του παιδιού φυσικά, ενθαρρύνετε τους γονείς/φροντιστές να αγκαλιάζουν τα παιδιά τους και να επαναλάβουν ότι τους αγαπούν και είναι περήφανοι γι 'αυτούς. Αυτό θα τους κάνει να νιώθουν καλύτερα και ασφαλέστερα.
  • Δημιουργήστε ευκαιρίες για τα παιδιά να παίζουν και να χαλαρώνουν.
  • Παραμείνετε μαζί με τα παιδιά σας. Αν  χρειάζεται για κάποιο λόγο να τα αφήσετε κάπου, βεβαιωθείτε για τις φροντιστικές συνθήκες εκεί που θα πάνε.
  • Εάν χωριστείτε από τα παιδιά σας,  εξασφαλίστε τακτική και συχνή επαφή (για παράδειγμα, μέσω τηλεφώνου, τηλεφωνικές κλήσεις, κ.λπ.) και επαν-επιβεβαιώστε τη σχέση («με αγαπάς; - σε αγαπώ»).
  • Διατηρήστε την ρουτίνα και τα συνήθη- όσα- μιας καθημερινότητας προγράμματα όσο το δυνατόν περισσότερο ή δημιουργήστε νέα ρουτίνα, συμπεριλαμβανομένης της μάθησης, του παιχνιδιού και της χαλάρωσης.   
  • Δώστε πληροφορίες σχετικά με το τι συμβαίνει και  με το πώς να μειώσετε τον κίνδυνο μόλυνσης και να είστε ασφαλείς με σαφήνεια και λέξεις  που να μπορούν να καταλάβουν. Μάθετέ τους πώς μπορούν να διατηρήσουν τον εαυτό τους ασφαλή (για παράδειγμα, πώς πλένουμε σωστά τα χέρια μας, σε πόση απόσταση μένουμε από τον άλλο, πώς φοράμε τη μάσκα, γιατί την φοράμε, γιατί δεν πάμε στους παππούδες, γιατί δεν πάμε στους φίλους, κ.λπ.)
  • Μην συζητάτε υποθέσεις, φήμες και μη  επαληθευμένες πληροφορίες μπροστά στα παιδιά.
  • Δώστε πληροφορίες σχετικά με το τι συμβαίνει με έναν ήρεμο, καθησυχαστικό και κατάλληλο για την ηλικία τρόπο.

Δώρα Σκαλή, ΕΔΙΠ Ψυχολογίας, Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια, MSc, PhD, Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ